2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısına Katıldık
Rektörümüz Prof. Dr. Nurullah Okumuş, İzmir Katip Çelebi Üniversitesinde (İKÇÜ) düzenlenen 2030’a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısına, Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Adem Aslan ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Prof. Dr. Tolga Ertekin ile katıldı.
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, İKÇÜ Prof. Dr. Fuat Sezgin Konferans Salonu’ndaki toplantıda, “Türkiye’de yükseköğretiminin önümüzdeki yıllarda karşı karşıya kalabileceği sınamalara karşı bir araya geldik. Bu sınamaları başarıyla verebilmek üniversitelerimizin geleceğini güçlendirmek amacıyla dijital yetkinlik, büyük veri, uluslararası tanınırlık, saygınlık, girişimcilik, yenilik, performans ve kalite güvencesi gibi konulara odaklanarak çeşitli önlemler almak durumundayız.” diye konuştu.
Daha önce benzer toplantıları Ankara, Diyarbakır ve Niğde’de gerçekleştirdiklerini belirten Prof. Dr. Özvar, dördüncüsünü Ege ve Akdeniz bölgesindeki üniversitelerle İzmir’de düzenlediklerini hatırlattı. İzmir’deki programa KKTC’deki 13 üniversitenin temsilcilerinin de katıldığını aktaran Prof. Dr. Özvar, Türk üniversitelerinin uluslararası akreditasyon standartlarını karşılamada ve küresel üniversite sıralamalarında üst sıralarda yer almada başarılı bir sınav verdiğini söyledi.
Türkiye’de yükseköğretimin kapasite sınırına ulaştığını aktaran Prof. Dr. Özvar, “Artık bundan sonra bu kapasitenin kalite ile taçlandırılması gerekmektedir. Yükseköğretim Kurulunun bugünden önümüzdeki yıllara en önemli gündem maddesi, başta eğitim, öğretim olmak üzere araştırma ve geliştirme ve akademik performansla daha yüksek kalite standartlarına ulaşmak olacaktır.” ifadesini kullandı.
Yükseköğretim 2030 Vizyonu
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Özvar önümüzdeki yıllarda yükseköğretimde önemli fırsatların yanı sıra ciddi sınamaların da yaşanacağına dikkat çekerek Yükseköğretim 2030 Vizyonuna dair öne çıkan maddeleri şu şekilde sıraladı:
“Yükseköğretime erişimde ücret politikaları belirlenmesi: Ülkemizde öğrencilerin devlet üniversitelerinde parasız okuması, devletin en önemli eğitim politikalarından birini teşkil etmektedir. Vakıf üniversitelerinin başarılı öğrencilere yüzde yüz burslu okutması da bu bakımdan takdire şayan bir hizmet olmakla birlikte ekonomik zorlukların yaşandığı bu dönemde paralı okumak zorunda olan gençlerin üniversite öğretimine erişecek seviyelerde ücret politikalarını belirlemeleri göz ardı edilemez bir duruma varmıştır.
Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi: Teknolojik yenilikler ile dijital öğrenmenin mahiyeti de değişmeye başlamıştır. Çevrimiçi eğitim platformlarının yükselişi, yapay zekâ destekli kişiselleştirilmiş öğrenme, sanal ve artırılmış gerçeklik uygulamaları kısa zamanda ana gündemlerimiz hâline gelmiştir.
Kalite güvencesi ve küresel rekabet edebilirlik: Önümüzdeki yıllarda karşı karşıya kalacağımız önemli sınama alanlarından birini oluşturmaktadır.
Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik: Öğretim elemanlarının akademik motivasyonu ve bilimsel üretkenlikleri meselesi yükseköğretim hayatımızın devamı ve ülkemizin kalkınmasındaki rolü bakımından tartışmasız önemli gündem maddelerimizin başında yer almaktadır.
Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim talebi: Türkiye’de hızla yaşlanan bir ülke konumunadır. Doğum oranlarında son yıllarda yaşanan hızlı düşüş, önümüzdeki yıllarda genç nüfusta azalma yaşanacağını haber veriyor. Türkiye’nin genç nüfus oranında yaşanan azalma, gelecekte üniversiteye olan erişim talebinde ve kayıtlarda düşüşe yol açabilir.
İstihdama duyarlı programlar ile işgücü piyasasının üniversite mezunlarından beklentileri: Son yıllarda hızlı teknolojik değişme, otomasyon ve yapay zekâya dayalı yeni çözümler, geleneksel bazı meslekleri saf dışı bırakmaya başladı.
Sürdürülebilirlik: İklim değişikliği ve çevre sorunları küresel çapta daha önemli hâle geldikçe, sadece Ar-Ge faaliyetlerinde bu sorunlar ele alınmamalı, aynı zamanda üniversiteler sürdürülebilirlik eğitimini müfredatlarına entegre etmelidir.
Uluslararasılaşma: Üniversite iş birliklerinin sınır ötesi ortaklıklara varacak ölçüde genişletilmesi, uluslararası araştırma iş birliklerinde, ortak derece programlarında ve öğrenci değişimlerinde artış sağlanması, birden fazla ülkede yerleşkesi ve programları bulunan küresel üniversitelerimizin doğuşu önümüzdeki yıllarda hepimizin gündeminde bulunması gereken ödevler arasında bulunmaktadır.”
“Kalite Odaklı Süreç Yönetimi ve Liderlik”, “Üniversitede Dijital Dönüşüm ve Veriye Dayalı Yönetim”, “Üniversitenin Ulusal ve Uluslararası İtibarı ve Görünürlüğü”, “Girişimci ve Yenilikçi Üniversite” başlıklarında sunumların yapıldığı toplantı katılımcı görüşlerinin değerlendirmesi ile tamamlandı.








